The objective of this article is, through the analysis of the poem “Alegres porque no tendrán faena”, belonging to the manuscripts of Gabriela Mistral, unpublished until 2018, to revisit the social thought of its author, which in this case she develops by questioning the religious beliefs of Christianity. Unlike other poems of the same kind included in Poema de Chile, we do not see hope for a better future here: social justice appears as an unfulfilled task that calls into question the promises of the New Testament embodied in the “Beatitudes.” Through the critical influence she takes from theosophy, Mistral questions the religious principles that have governed the West for centuries. From a linguistic point of view, Gabriela Mistral uses various degrees of irony as a pragmatic resource to communicate with the reader and to express her disenchantment and the deep religious crisis that she experienced for a period, in her permanent search for spirituality.
Barchelard, Gastón. El agua y los sueños: ensayo sobre la imaginación de la materia. Trad. Ida Vitale. México: FCE, 2003.
Barreras, Asunción. “La ironía en el texto literario”. Cuadernos de Investigación Filológica 28 (2022): 243-66.
BlavatsKy, H. P. La doctrina secreta de los símbolos. Barcelona, 1925.
Booth, Wayne. A rethoric of Irony. Chicago: The University of Chicago Press, 1974.
Cabello Hutt, Claudia. Artesana de sí misma: Gabriela Mistral, una intelectual de cuerpo y palabra. Indiana: Purdue UP, 2018.
Díaz Arrieta, Hernán. Panorama de la literatura chilena durante el siglo XX. Santiago: Nascimento, 1931.
Falabella, Soledad. ¿Qué será de Chile en el cielo? Poema de Chile de Gabriela Mistral. Santiago: LOM, 2003.
Figueroa, Lorena, Keiko Silva, y Patricia Vargas. Tierra, indio, mujer: pensamiento social de Gabriela Mistral. Santiago: LOM, 2000.
Garrido, Lorena. “No hay como una contadora para hacer contar”: mujer poeta en Gabriela Mistral. Santiago: Cuarto Propio, 2012.
Horan, Elizabeth. Epílogo. Motivos. The life of Saint Francis. Ed. y trad. Elizabeth Horan. Tempe: Bilingual press, 2013. 119-82
Horan, Elizabeth, y Doris Meyer. Gabriela Mistral, Victoria Ocampo. Esta América nuestra. Correspondencia 1926-1956. Buenos Aires: El Cuenco de plata, 2007.
Hutcheon, Linda. Irony’s Edge: The Theory and Politics of Irony. Londres: Routledge, 1995.
Leech, N. Geoffrey. A Linguistic Guide to English Poetry. Londres: Longman, 1974.
Marchese, Angelo, y Joaquín Forradellas. Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona: Ariel, 1986.
Mistral, Gabriela. La tierra tiene la actitud de una mujer. Selección y prólogo Pedro Pablo Zegers. Santiago: Ril, 1999.
_. Motivos. The life of Saint Francis. Ed. y trad. Elizabeth Horan. Tempe: Bilingual press, 2013.
_. “Un poema y un comentario sobre cuatro sorbos de agua” [manuscrito]. Biblioteca Nacional Digital. <https://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/623/w3-article-142951.html>.
_. Caminando se siembra: prosas inéditas. Selección y prólogo Luis Vargas Saavedra. Santiago: Lumen, 2013.
_. Manuscritos: poesía inédita. Prólogo, ed. y notas Lorena Garrido Donoso. Santiago: Garceta, 2018.
Morales T., Leonidas. “Gabriela Mistral: recados de la aldea”. Revista Chilena de Literatura 80 (2011): 203-22.
MuecKe, D. C. Irony and the Ironic. Londres: Meuthen, 1986.
RoJo, Grínor. Dirán que está en la gloria… (Mistral). Santiago: FCE, 1997.
_. “Gabriela Mistral y la reforma agraria chilena”. Anales de Literatura Chilena 12 (2017): 123-34.
Sepúlveda, Magda. Gabriela Mistral: somos los andinos que fuimos. Santiago: Cuarto Propio, 2018.
Short, M. H. A Style in Fiction: A Linguistic Introduction to English Fictional Prose. Londres: Longman, 1995.
Taylor, Martin C. Gabriela Mistral’s religious Sensibility. Berkeley: University of California Press, 1968.
_. Gabriela Mistral’s Struggle with God and Men: A Biographical and Critical Study of the Chilean Poet. Jefferson: Mac Farland, 2012.
Zaldumbide, Gonzalo. Cartas (1933-1934). Ed., prólogo y notas Efraín Villacís y Gustavo Salazar. Quito: Consejo Nacional de Cultura del Ecuador, 2000.