As part of a broader investigation about the general framework and the particular vicissitudes of a group of Chilean female literary critics, this article explains and analyzes the elements that characterize the entrance of Soledad Bianchi’s project into the local cultural critique’s field scenario, a process that began in the sixties of the 20th century and whose construction continues to take place to these days. This work describes the events and conditions from where the professor and critic penetrates the walls of the lettered city, or the ‘university contact zone’, and how she weaves relationships and formulas that will allow her to integrate a ‘formation’ of intellectuals and circulate her writings. Finally, this paper offers a provisional reading for the author’s critical project, as well as an analysis of the experiences and professional quests that have been fundamental foundations in its construction.
Amaro, Lorena. “Cortocircuitos (o la historia de una negación crítica): Los ojos de bambú, de Mercedes Valdivieso”. Revista Chilena de Literatura 104 (2021): 245-64.
Bourdieu, Pierre, y Jean Claude Passeron. La reproducción: elementos para una teoría de la enseñanza. Barcelona: Editorial Laia, 1977.
Cabello-Hutt, Claudia. “Redes queer: escritoras, artistas y mecenas en la primera mitad del siglo XX”. Cuadernos de Literatura 21.42 (2017): 145-60. <https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl21-42.rqea>.
Certau, Michel de. La invención de lo cotidiano. México D. F.: Iberoamericana, 1996.
Contreras, Gloria, Catalina Joseph, y Boris Lebuy. “Soledad Bianchi y la polifonía del campo cultural”. Letras en línea, Dossier Jornadas de Alta tensión, Universidad Alberto Hurtado. Dic. 2019. Entrevista.
Doll, Darcie. “La crítica literaria de mujeres en Chile: las precursoras y las contradicciones frente a la literatura nacional”. Género y memoria de América Latina. Ed. Gloria Hintze y María Antonia Zandael. Mendoza: Centro de Estudios Transandinos y Latinoamericanos, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional de Cuyo, 2007. 67-68.
_. “Variaciones de la autonomía en escritoras chilenas de finales del s. XIX y comienzos del XX”. Redes, alianzas y afinidades: mujeres y escritura en América Latina: homenaje a Montserrat Ordóñez (1941-2001). Comp. Carolina Alzate. Bogotá: Universidad de los Andes, 2014. 71-84.
Foucault, Michel. Vigilar y castigar. Buenos Aires: Siglo XXI, 2001.
Jofré, Manuel Alcides. “Soledad Bianchi. Haciendo Chile en el exilio”. Revista APSI (1984): 47-48.
Kirkwood, Julieta. Ser política en Chile. Santiago: Cuarto Propio, 1990.
Kottow, Andrea, y Ana Traverso. Escribir & tachar: narrativas escritas por mujeres en Chile (1920-1970). Santiago: Overol, 2020.
Oyarzún, Kemy. “Género y canon: la escritura de Marta Brunet”. Revista Cyber Humanitas 14 (2010). <https://cyberhumanitatis.uchile.cl/index.php/RCH/article/view/9115/9111>.
Perry, Mariana. “Transferencia Política en el exilio chileno en los Países Bajos, 1973-1989: el caso del Instituto para el Nuevo Chile”. Revista Historia 50 (2017): 175-207.
Pratt, Mary Louise. Ojos imperiales: literatura de viajes y transculturación. México: FCE, 2010.
Quezada, Jaime. “Entre la lluvia y el arcoíris”. Revista Paula 418 (1984): 64.
Rojo, Grínor. De las más altas cumbres: teoría crítica latinoamericana moderna (1876-2006). Santiago: LOM, 2012.
_. Proposiciones: ensayos sobre teoría crítica. Inédito.
Rossetti, Josefina. “La educación de las mujeres en Chile contemporáneo”. Mundo de Mujer: continuidad y cambio. Santiago: CEM, 1988. 97-198.
Sánchez, Cecilia. “Mujeres en la escena de la filosofía”. Instituto de Humanidades, Universidad Diego Portales. 2017. Conferencia. Transcripción de la autora del vídeo. YouTube, subido por Universidad Diego Portales, <https://www.youtube.com/watch?v=MIUOqy--5-A>.
Sarlo, Beatriz. La máquina cultural: maestras, vanguardias y traductores. Buenos Aires: Ariel, 1998.
_. Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920-1930. Buenos Aires: Nueva Visión, 1988.
_. Tiempo pasado: cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI, 2005.
Subercaseaux, Bernardo. “Historia ‘personal’ de la crítica literaria en Chile”. Dossier [Universidad Diego Portales] 4 (2006).
_. “Política y Cultura”. Historia de las ideas y de la cultura en Chile . Tomo V. Santiago: Editorial Universitaria, 1997.
_. Transformaciones de la crítica literaria en Chile: 1960-1982. Santiago: CENECA, 1983.
Traverso, Ana. “Ser mujer y escribir en Chile: canon, crítica y concepciones de género”. Anales de la Literatura Chilena 20 (2014): 67-69.
Fuentes
Bianchi, Soledad. Entre la lluvia y el arcoíris. Rotterdam: Instituto del Nuevo Chile, 1983.
_. Entrevista inédita I y II por Romina Pistacchio y Gabriela Alburquenque, del proyecto N.° UI- 021/19 (2019-2021) del Programa U-Inicia financiado por la Universidad de Chile, titulado: “Escrituras críticas de mujeres en Chile. Bianchi, Olea y Oyarzún. Treinta años de intervención intelectual transformadora”. 2020.
_. “(H)ojeando Araucaria: páginas en exilio”. Revista Santiago 11 (2020). <https://revistasantiago.cl/historia/hojeando-araucaria-paginas-en-exilio/>.
_. “Lectura de Mujeres”. Ver desde la mujer. Ed. Olga Grau. Santiago: La Morada y Cuarto Propio, 1990. 125-41.
_. Lecturas críticas, lecturas posibles. Concepción: Ediciones Universidad del Bío-Bío, 2012.
_. Lemebel. Santiago: Montacerdos, 2018.
_. Libro de lectura(s). Santiago: Ediciones USACH, 2013.
_. La memoria: modelo para armar. Santiago: Alquimia ediciones, 2020.
_. Pliegues. Santiago: Editorial Cuneta, 2014.
_. Poesía chilena (miradas, enfoques, apuntes). Santiago: Ediciones Documentas, 1990.